У липні 2017 року для громадського обговорення представлено проект нового державного стандарту початкової загальної освіти, і зокрема, інформатичної освіти, що має реалізуватись у 2-4 класах початкової школи.
У стандарті початкової інформатичної освіти виділено 5 тематичних розділів:
- Я у світі інформації
- Моя цифрова творчість
- Комунікація і співпраця
- Я і цифрові пристрої
- Етика та інформаційна безпека
А також наступні вміння, об’єднані за загальними цілями вивчення інформатики у початковій школі:
- Досліджую інформаційний світ навколо себе
- Знаходжу, подаю, перетворюю, аналізую та зберігаю дані різних типів
- Добираю об’єкти для створення моделей
- Критично оцінюю інформацію з різних джерел
- Розробляю та реалізовую алгоритми
- Створюю та налагоджую програмні проекти
- Розробляю модульні проекти
- Опрацьовую та створюю інформаційні продукти з використанням даних різних типів
- Співпрацюю в команді для створення інформаційного продукту
- Використовую широкий спектр цифрових пристроїв
- Організовую власне інформаційне середовище
- Спілкуюся, навчаюся та співпрацюю в мережах
- Відповідально використовую ІТ у повсякденному житті, захищаю себе та свій інформаційний простір
- Дотримуюся норм соціальної, міжкультурної та міжособистісної взаємодії
- Дотримуюся норм правової взаємодії
Кожне із цих вмінь деталізоване на рівні 2 та 4 класів у вигляді загальних очікуваних результатів навчання.
Загальні очікувані результати
|
|||
Уміння
|
1–2 кл.
|
3–4 кл.
|
|
1. Знаходження, подання, перетворення, аналіз, узагальнення та систематизація даних, критичне оцінювання інформації для розв’язання життєвих проблем
|
|||
1.1
|
Досліджую інформаційний світ навколо себе
|
Класифікую інформацію за видами та способом отримання різними органами чуття
|
Спостерігаю і пояснюю основні інформаційні процеси у близькому для себе середовищі ( дім, школа, вулиця)
|
1.2
|
Знаходжу, подаю, перетворюю, аналізую та зберігаю дані різних типів
|
Розрізняю та фіксую дані, аналізую та впорядковую прості послідовності
|
Знаходжу інформацію, зберігаю дані на цифрових носіях, перетворюю інформацію з однієї форми в іншу за допомогою поданих шаблонів, порівнюю різні способи представлення інформації, аналізую та впорядковую послідовності
|
1.3
|
Добираю об’єкти для створення моделей
|
Визначаю об’єкти, їх властивості та значення властивостей за підтримки вчителя/ вчительки. Розрізняю моделі та їх відповідники у реальному світі, створюю прості моделі
|
Класифікую об’єкти за їх властивостями, зіставляю ознаки моделей реального і цифрового світу, аналізую вплив подій на властивості, досліджую об’єкти за допомогою створених моделей
|
1.4
|
Критично оцінюю інформацію з різних джерел
|
Розрізняю правдиві та неправдиві твердження, здобуті з різних джерел
|
Висловлюю припущення про достовірність інформації, отриманої з цифрових джерел, розрізняю факти і судження
|
2. Створення інформаційних продуктів та програм для ефективного розв’язання проблем, творчого самовираження
|
|||
2.1
|
Розробляю та реалізовую алгоритми
|
Створюю план дій, знаходжу приклади повторення та виконання дій за умовами у повсякденній діяльності, близькому для мене середовищі
|
Складаю алгоритми (зокрема для власної чи групової діяльності) із послідовних дій, умов, повторень, зокрема для обробки подій
|
2.2
|
Створюю та налагоджую програмні проекти
|
Складаю простий план із точних та однозначних вказівок дій для виконавців, виявляю в ньому помилки, оцінюю відповідність очікуваному результату
|
Створюю за планом або алгоритмом прості програми та налагоджую їх; прогнозую та формулюю очікуваний результат створеної програми
|
2.3
|
Розробляю модульні проекти
|
Складаю ціле із запропонованих частин, пояснюю, як заміна окремих частин приводить до іншого цілого
|
Розбиваю задачі на прості, які реалізовуються окремими інструкціями чи послідовністю інструкцій і навпаки (компоную)
|
2.4
|
Опрацьовую та створюю інформаційні продукти з використанням даних різних типів
|
Використовую готові та створюю прості інформаційні продукти (текст, зображення, звуки) для отримання, передавання інформації або представлення власних ідей, результатів діяльності
|
Створюю інформаційні продукти, поєднуючи текст, зображення, звук тощо для представлення ідей та/ або результатів діяльності
|
2.5
|
Співпрацюю в команді для створення інформаційного продукту
|
Самостійно та відповідально виконую окреслені завдання; працюю в команді з іншими для досягнення спільної мети
|
Регулюю та пояснюю власний внесок у спільний результат роботи команди, коментую успішні та невдалі кроки у процесі роботи
|
3. Використання інформаційних і комунікаційних технологій та цифрових пристроїв для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та (або) споживач
|
|||
3.1
|
Використовую широкий спектр цифрових пристроїв
|
Використовую цифрові пристрої у близькому мені середовищі (дім, школа, вулиця) та пояснюю їх призначення
|
Обираю цифрове середовище, пристрої, засоби для вирішення життєвої задачі/ проблеми, пояснюю свій вибір
|
3.2
|
Організовую власне інформаційне середовище
|
Організовую власне робоче місце з допомогою дорослих; розпізнаю та описую прості проблеми та збої, які виникають у роботі, звертаюся за допомогою та підтримкою
|
Налаштовую для власних потреб відповідне програмне середовище; визначаю за допомогою правильної термінології збої у роботі доступних цифрових пристроїв, усуваю прості несправності
|
3.3
|
Спілкуюся, навчаюся та співпрацюю в мережах
|
Використовую цифрові пристрої, технології та мережі для доступу до інформації та спілкування
|
Співпрацюю та спілкуюся в захищених мережах для обміну думками, виконання спільних завдань, пошуку інформації та навчання
|
4. Усвідомлення наслідків використання ІТ для себе, суспільства, довкілля та сталого розвитку, дотримання етичних, міжкультурних та правових норм інформаційної взаємодії
|
|||
4.1
|
Відповідально використовую ІТ у повсякденному житті, захищаю себе та свій інформаційний простір
|
Дотримуюся правил безпечної роботи; захищаю свій інформаційний простір; розповідаю про проблеми батькам, учителеві/ учительці
|
Відповідально використовую технології для власної безпеки, регулюю власний час роботи з цифровими пристроями, обговорюю різні наслідки використання ІТ у близькому для мене середовищі (школа, вулиця, дім тощо)
|
4.2
|
Дотримуюся норм соціальної, міжкультурної та міжособистісної взаємодії
|
Зважаю на технічні можливості цифрових пристроїв для спілкування (безпосередньо та в мережі), зокрема з людьми з особливими потребами та іншої культури, поважаю приватність повідомлень
|
Добираю належні засоби для спілкування з іншими людьми, зокрема з людьми з особливими потребами та іншої культури – безпосередньо та через Інтернет; беру до уваги власний цифровий слід, який залишаю он-лайн.
Рекомендую цікаві та безпечні сайти своїм друзям
|
4.3
|
Дотримуюся норм правової взаємодії
|
Не списую і не даю списувати. Дотримуюся правил використання чужих творів
|
Відвідую тільки корисні для мене сайти, зазначаю авторство власних робіт, виявляю повагу до авторства в учнівській творчості
|
Кожен із очікуваних результатів навчання далі деталізується у конкретних очікуваних результатах навчання, що утворюють основу освітньої програми, і далі — навчальної.
Зауваження та пропозиції можна до 15 серпня 2017 року надсилати за електронними адресами зі сторінки http://mon.gov.ua/citizens/zv%E2%80%99yazki-z-gromadskistyu/konsultacziyi-z-gromadskistyu/gromadske-obgovorennya-2017.html